fredag 20 april 2012

New York del3 ölbutikerna och ölen.

Jag var "bara" på 2 riktiga ölbutiker under veckan i New York, den första var Whole Foods ölbutik på Bowery street och det fanns så mycket öl så jag blev som ett litet barn i en godisbutik.
Utbudet var fantastiskt med såklart mycket Amerikansk öl, personalen här var mycket hjälpsam.
Det blev 2 besök under veckan.

New Beer Distributors ligger inte långt ifrån Whole Foods, så här blev det också 2besök, med över 1000 olika öl i sortimentet, bla mycket internationell öl både ifrån Belgien, England och Norden. Nu var det ju Amerikansk öl jag ville testa (fast jag köpte en ny Mikkeller öl) så jag inriktade mig på det. Priserna var lite lägre än på Whole Foods, men jag tyckte inte man fick lika bra service här, fanns liksom ingen att fråga. Men det är hur som en helt otrolig ölbutik jag önskar jag bodde närmare.

Som ni kan se på bilderna nedanför så köpte jag så mycket jag bara kunde, och tyvärr får man ju inte med sig så mycket hem när man flyger, så det mesta fick drickas upp på hotellet, vilket innebar att det blev till att vaska en hel del. :( Mycket god öl dock, jag gillar ju som ni kanske vet att testa ny öl så det fick jag göra iaf.

Gjorde korta noteringar på de öl jag testade, så det inte bara blir betyg.

Widmer Brothers Reserve Galaxy Hopped Barleywine, inte provat än recension kommer!!!

Widmer Brothers Reserve Barrel Aged Brrrbon, inte provat än recension kommer!!!

Ithaca Excelsior! alpHalpHa, inte provat än recension kommer!!!

Dogfish Head Ta Henket, lättsam, kryddig, bra session öl, som är ganska annorlunda 6/10.

Dogfish Head Noble Rot, inte provat än recension kommer!!!

Dogfish Head Red and White, inte provat än recension kommer!!!

Dogfish Head 75 Minute IPA, Väldigt bra och bitter ipa, lönnsirapen gör att den blir lite söt och fyllig, välbalanserad 8/10.

Dogfish Head Burton Baton, god söt dipa med liten ton av bourbonfat, bitter eftersmak. Nästan mer barley wine än dipa riktigt god och ballanserad öl 8/10.

Blue Point No Apologies Imperial IPA, ganska stark och söt öl, men jag gillar verkligen humle karaktären vilket gör att jag ger den 8/10 iaf.

Ruckus Hoptimus Prime, är en öl jag som transformers diggare velat testa sen jag såg flaskan, detta är en väldigt bra DIPA, relativt torr, väldit bitter med massor av citrus och grape, mycket komplex och balanserad. En av mina favorit DIPOR 9/10.

Mikkeller Invasion IPA, bra ipa, med mycket frukt och citrus i karaktären, lite för söt för min smak, men väldigt gräsig och örtig humle smak 8/10.

HeBrew Rejewvenator 2010 Shmaltz Brewing, En blandning av Belgisk dubbel och dubbel bock smaksatt med druvjuice om jag inte minns fel. Väldigt söt och på pappret en öl jag inte kommer gilla, men det är en mycket god, fyllig och komplex öl med toner av torkad frukt, druvor och fikon, jag önskar jag hade kunnat ta med mig några flaskor hem. Väldigt god och med härlig druvkaraktär som ballanserar upp allt det söta 8/10.

Hebrew Funky Jewbelation, inte provat än recension kommer!!!

Midnight Sun Sockeye Red IPA, ganska maltig, antar att denna ipa är lite gammal eftersom jag druckit bättre välhumlade öl ifrån detta bryggeri. Bitter eftersmak, men inte mycket humlearom, ölen är inte så stark vilket jag tycker är ett plus 7/10.

AleSmith X, Också en öl man skulle önskat att det fanns plats för i resväskan, riktigt bra pale ale, inte så stark, ganska torr, massor med humle. AleSmith levererar som vanligt 8/10.

Dogfish Head Chicory Stout, torr aromatisk stout, med mycket kaffe och smak som påminner om chilli. Smakrik men ändå ganska lättdrucken, detta är gott 8/10.

Clown Shoes Supa Hero, Bra balanserad ipa, kryddig, blommig och aromatisk, mycket citrus och grön humlekaraktär, bitter lång eftersmak, något stark 8/10.

Clown Shoes Blaecorn Unidragon, inte provat än recension kommer!!!

Clown Shoes Vampire Slayer, inte provat än recension kommer!!!

Sixpoint Bengali Tiger IPA, god IPA med massor av humle, lättdrucken och väldigt fräsch ett bryggeri som imponerar 8/10.

Sixpoint Sehr The Crisp, som ölen heter är detta en god krispig, torr pilsner, hyffsat välhumlad och lagom maltig, helt ok för sin stil 5/10.

Hanssens Experimental Cassis, en av de få icke Amerikanska öl jag köpte, väldigt syrlig och frisk, tydlig smak av svartavinbär, grape, lite kemisk syra jag inte kan sätta fingret på. Helt underbart gott, går denna att få tag på i Europa??? 9/10.

Stone / The Alchemist / Ninkasi More Brown than Black IPA, kanske den bästa Black IPA jag druckit, massor med humle lång bitter eftersmak, inte så hårt rostad (mer brown then black iofs) fantastisk öl önskar jag kunde fått med mig åtminstone en flaska hem, 9/10.

Stone / Bruery / Elysian La Citrueille Cèleste de Citracado, väldigt udda men god och lättsam öl. Mycket citrus och väldigt aromatisk påminner om ett smaksatt te, med bitter humle beska 7/10.

Kuhnhenn Dark Heathen Triple Bock, väldigt söt och fyllig, kraftig och väldigt alkoholstark med sina 12%. Trevlig men ganska obalanserad. 7/10.

Mission Brewery IPA, En ganska tråkig IPA om den inte var trött så var den alldeles för maltig och bryggd med för lite humle, 7/10.

Mission Brewery Shipwrecked Double IPA, Detta var bättre, bra beska, starkare och sötare så klart men bra balans och på det stora hela en riktigt trevlig öl, 8/10

Tröegs Hop Back, Helt ok amber ale med bra humlekaraktär både i aromen och bitterhet 7/10.

Tröegs JavaHead Stout, Riktigt bra stout med tyngdpunkt på kaffe, men även choklad, lagom rostad relativt lätt, balanserad och ganska torr för sin stil, stabilt bryggeri, 8/10

Southampton India Pale Ale, smakar kemiskt och har en parfymerad doft, ganska tråkig men ändå med en ganska bra bitter eftersmak, 6/10

Southampton Double White Ale, Ganska god kryddad veteöl, men alkoholen tar alldeles för mycket plats, jag hade velat ha mer friska smaker, 6/10

Arcadia Hopmouth Double IPA, Välhumlad, söt, fyllig med tydlig bitter eftersmak bra DIPA 8/10.

Weyerbacher Verboten, bra bitter pale ale med tydlig Belgo karaktär på både doft och smak, fast det är en helt ok öl är jag trött på stilen, 7/10

Goose Island Sofie, Belgisk karaktär, jästig och brödig smak och doft, inslag av citrus och banan 7/10

Coney Island Freaktoberfest, en helt ok "gimick öl" 6 sorters malt 6 sorters humle 6.66% och med blodröd färg. Freaktoberfest är tydligen någon slags halloween öl, funkar men är mest söt med lite humlebeska, mer kul än bra. Jag hade inte förväntat mig en klarröd öl och blev väldigt förvånad när jag slog upp den i glaset 6/10.

Great Divide Nomad Pilsner, Bra malt profil, och en helt ok pilsner, men det kunde ha varit mer humlebeska i smaken, 5/10.

Harpoon Leviathan Barleywine Style Ale, Väldigt söt och nötig med mycket torkad frukt i doft och smak. Ganska eldig och mycket vanilj och smak av smörkola, riktigt bra Barley Wine som inte är så bitter, 8/10.

Otter Creek Twentieth Anniversary Ale, Väldigt söt, kemisk obalanserad och alkoholstark, lite nötig i smaken, ingen höjdare 5/10.

Green Flash Rayon Vert Belgian Style Pale Ale, jag har lite svårt för Amerikansk öl som är Belgisk inspirerad, men denna öl är riktigt bra, fruktig och bitter, med inslag av söt torkad frukt och tydlig Belgo karaktär, intressant, 7/10.

Buffalo Bills Blueberry Oatmeal Stout, söt, smak av artificiella blåbär, kemisk och ganska obalanserad, 6/10.

Stoudts American Pale Ale, fruktig lättsam pale ale, inget som sticker ut, helt ok, 6/10.

Magic Hat Odd Notion - American Wheat IPA (Encore), Oj ibland blir man positivt överraskad detta var en riktigt bra IPA, massor med humle och fruktig arom och smak, inte så söt utan frisk och fräsch med lång bitter eftersmak, 8/10.

Goose Island Sofie, dublett!

Dr Pepper Diet världens godaste läsk sockerfri 10/10 :)

Det blev en del tråkig ticking också, vad sägs om Corona Light (trodde först det var ett skämt) eller Bud light Platinum som är filtrerad 3ggr. Bäst på bilden ovanför är dock Cream Soda diet, riktigt gott.

Om man skall sammanfatta NYC resan kan jag bara säga I LOVE NY!!! Mycket bra öl, galet bra och udda restauranger, och mycket att handla. Jag längtar redan tillbaka.

1 kommentar:

Kristopher sa...

Som vanligt grym läsning och ni hann ju med en hel del spännande öl också verkar det som! Nu blir jag bara mer taggad på min USA resa till sommaren.. Damn you :)