tisdag 20 november 2012

Resan till öl #10 000 Målet.


28/10 träffades vi ett litet gäng vänner hemma hos mig för att testa en hel del god öl, bla min tiotusende öl.
Tack vare Stefan Alexi fick jag välja Bourbon County Rare som nr 10 000.
Jag har alltid gillat den vanliga Bourbon County som jag ger 10/10 i betyg så förväntningarna på denna öl var ganska höga.
Så här står det på rb "Brewed in 2008, aged for 24 months in 23 year old Pappy Van Winkle Barrels. These are the very best smelling barrels I’ve come across in 18 years of barrel aging beer. Barrels were originally filled with spirit in 1985. We have 50 bourbon barrels aging, it will be a one time bottling, it will not be repeated."


#10 000 Goose Island - Bourbon County Rare otroligt fyllig och med massor av bourbonfatskaraktär, helt magisk öl som man önskar att man haft några flaskor av. Snudd på perfekt och ett mycket lyckat val som jubileums öl 10/10.

Nu när jag nått mitt mål och betygsatt 10 000 olika öl/cider/mjöd och en handfull sorters sake var ju tanken att jag skulle dra ner lite på tickandet... Från och med nu tänkte jag bara dricka öl jag vet/tror kommer vara bra, såvida jag inte är på en provning eller liknande. Hur det kommer gå? Vi får se men än så länge har jag gått förbi Chang 3.5% flera gånger och köpte en Dieu du Ciel - Aphrodisiac istället för en Belgisk blond Ale jag hittade på bishops. Jag har aldrig rökt men det känns lite som att försöka sluta röka :)

M2 på Manker beer blog gjorde en liten intervju med mig som ni kan läsa HÄR!!!
Joel på Beer Sweden ställde också några frågor, ni kan läsa om det HÄR!!!
Edvin på Ölfunderingar ställde också några frågor, ni kan läsa om det HÄR!!!

3 kommentarer:

Jesper Hammerstrøm sa...

Tillykke Fredrik.
Fantastisk antal. 10.000 - det kræver en rigtig mand.
Held og lykke med de næste 10.000 - i langsommere tempo, hvis du kan:-)
/Jesper

Anonym sa...

Grattis till din 10000:de öl.
Eller i.a.f alkoholdryck.
Trevlig blogg med mycket kunnande.
Vad betyder det att ticka?
/Per

Jonas sa...

Bra jobbat!Jag väntas nå detta ''mål'' om ett par månader...men då har jag inte druckit cider...
Jag tänker inte sluta ticka för det!