onsdag 21 maj 2014

Dugges - Bärliner

 
Fick ett eftersänt paket skickat till mig häromdagen, det var ändå över ett halvår sedan jag flyttade till Ängelholm. Det hittade hit iaf och det var en flaska ifrån Dugges Ale och Porterbryggeri.

Jag har mer eller mindre avböjt när det gäller att få prover skickat till mig, men denna flaska fångade mitt intresse.

En Svensk Berliner Weisse med hallon, det låter gott, alkoholen på 3.6% och osötad.

Färg: Ljusröd lite vitt skum.

Doft: Hög syra, tydlig hallon doft och en lätt men behaglig doft som jag uppfattar som rökighet, doften påminner om en mogen pinot noir. Väldigt trevlig.

Smak: Syran är ganska hör ölen är mycket balanserad och hallon smakar mycket. Jag hade uppskattat lite mer syra, men det är fortfarande en mycket trevlig öl. Med en alkohol på strax över 3.5% så får vi hoppas att den kommer till systembolaget.
Jag gillar verkligen stilen men har svårt att få dem syrliga nog, det är verkligen en öl som kommer sitta fint i sommarvärmen.

Betyg: 7/10.


Inga kommentarer: